Itt olyan forrásokat gyűjtöttünk össze, amik a jelenleg folyó változások megértéséhez, a probléma keretezéséhez nyújtanak segítséget. A “Szakmai anyagok” között tanulmányokat, adatokat találsz. A “Tudósítások és publicisztikák” részbe olyan anyagok kerültek, amikben újságírók közérthetően, de mégis komplexen foglalták össze a modellváltás egy-egy eseményét, vagy tettek kísérletet a folyamat megértésére. Másrészt, olyan írások, amikben egyetemi szereplők fogalmazzák meg a gondolataikat, tapasztalataikat a felsőoktatás most zajló átalakításáról.
Fleck Zoltán az ELTE Jog- és társadalomelméleti tanszékének, tanszékvezető egyetemi tanára tisztázza, hogy az Infosztrájk miért nem keverendő össze a “hagyományos” értelemben vett sztrájkkal, és, hogy a részvételről való önálló döntés miért minden egyetemi oktató alapvető joga.
Átlátható, táblázatos összehasonlítás a magyarországi állami és alapítványi egyetemekre vonatkozó szabályozások alapvető különbségeiről.
11 tanulmány, amely komplex és átfogó képet nyújt a modellváltás körüli jogi anomáliákról
This updated report offers policy recommendations on how to use the Academic Freedom Index (AFi) for the advancement of free universities.
Az Eötvös Károly Intézet tanulmánya az oktatás és a tudomány szabadságának jogi feltételeiről
Szempontrendszer az európai egyetemek autonómiájának méréséhez, és az országok teljesítményének elemzése.
Egységes szempontok szerinti, összehasonlító elemzések az európai egyetemek állapotáról, működéséről
Európai rektorok egyezménye az egyetemi működés alapelveiről
Részletes beszámoló a Miskolci Egyetem alapítványosításának mozzanatairól
A testület, amely két közgyűlés között az MTA legfőbb döntéshozó testülete, teljes részvétel mellett, egyhangúlag fogadta el az alábbi állásfoglalást.
A Corvinus Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központjának konferencaelőadásai az Educatio folyóiratban
Milyen lehet egy alapítványi egyetem? dr. Michael Houdyshell angol nyelvű írása az Egyesült Államokbeli felsőoktatási berendezkedésről
Hogyan kéne működnie - és ezzel szemben hogy működik a jog, az autonómia és a hatalommegosztás gyakorlata ma Magyarországon?
Közvetlen naplóbejegyzések az 1981-es varsói diáklázadás eseményeiről
Tömör összefoglalás a kormány érveiről, az eddig megtett lépésekről, a jogszabályi háttérről, tudományos és társadalmi hatásokról - és a kétségekről
Részletes beszámoló a Corvinus egyetem modellváltásának körülményeiről és következményeiről
Egyetemeszmények és egyetemellenes eszmék Franciaországban (1750-1850) 16 perces konferencia-felvétel
Hogyan alkalmazható Judith Butler amerikai filozófus performativitás-elmélete a kialakult helyzetre? Miért szükségszerű az ellenállás kialakulása?
Összefoglaló a modellváltás előtt, alatt, után tartó egyetemek reakcióiról, helyzetéről
Alapos összefoglalás a modellváltás problematikájának megértéséhez
Egyetemi oktatók cáfolatai a modellváltásért felelős kormánybiztos szerinti előnyökre
Részletes magyarázat a kormányzat felsőoktatási intézkedései mentén, hogy a modellváltás miért nem a javát szolgálja az egyetemeknek
Mit jelent az autonómia? Mi a jelentősége? Hogyan valósulnak meg ezek az értékek a mai magyar valóágban?
A 444.hu gyűjtése az Egyetemi Autonómia melletti nyilatkozatokról
A magyar felsőoktatás utolsó 10 évének krónikája az SzFE egyetemfoglalásáig.
K. Horváth Zsolt írása a 20. századi egyetemi küzdelmekről
Interjú Palkovics Lászlóval a felsőoktatásról és az MTA-ról
Mi történt a MOME modellváltásakor az új campuson és a nyitott parkon kívül?
Freund Tamás, az MTA elnöke; Tillmann József filozófus, esztéta, egyetemi tanár; Fleck Zoltán jogász, szociológus, tanszékvezető egyetemi tanár és Fábián István, a debreceni egyetem korábbi rektora a kialakult helyzetről
Máté András elemzése Palkovics László interjúja mentén a modelválltás körüli eseményekről
Mit kapnak az államtól a modellváltott egyetemek - és mit kap az állam tőlük? Teczár Szilárd cikke
Kenesei István elemzése a fenntartóváltó procedúra törvénykezéseiről
A Hallgatói Szakszervezet négy tagjának cikke a Mércén
“Az egyetem nem csak egy filozófiai eszme, hanem egy roppant törékeny eszme is. Ki vagy mi menthetné meg, ki vagy mi vigyázhatna rá?”
Mit jelent az autonómia, vagy annak elvesztése egy profitorientált társadalomban?
Az autonómia filozófiai definíciói