Az óra első részében közös, irányított szövegfeldolgozásra kerül sor, tartalmi és képességbeli öndifferenciálással; vagyis a diákok maguk választhatják meg, hogy mely kérdésre adnak választ az előadás megtekintése, átgondolása után.
A felvételről megtekintett előadás: Hankiss Elemér: Életstratégiák a bizonytalanság korában (Az előadás eredetileg a TEDxDanubia előadássorozat keretében hangzott el 2011-ben.)
A felvétel időtartama: 23 perc.
A válaszok egyéni vagy páros átgondolásához, a jegyzetkészítéshez adott idő: 3-5 perc
Előzetes oktatói kérdések az előadás megtekintéséhez:
A létszámból adódóan (ez nálunk 18 fő) minden kérdésre 2-2 diák, egymást kiegészítve válaszol.
Oktatói kérdés mindenkihez, közvetlenül az előadás megtekintése után:
Milyen foglalkozásokat tudnak társítani az előadóhoz az elhangzottak alapján?
Gondolattérkép készítése
Az óra záró részében a téma intézményi nézőpontú tárgyalásának folytatásaként, közös gondolattérképet készítünk az egyetemi autonómia fogalmát a középpontba helyezve, a MindMeister alkalmazás használatával, amely a csoporttagok egyidejű közreműködését teszi lehetővé, megadva az egymás felvetéseihez kapcsolódás lehetőségét is, egy többszempontú, egyre árnyaltabbá váló értelmezési térben.
Az órai tevékenységek keretében fejlesztett képességek:
koncentráció, meglévő ismeretek alkalmazása, szövegértés, szövegértelmezés és -elemzés, a tárgyalt témák többszempontú megközelítése, önálló következtetések megfogalmazása, lényegkiemelés, szabatos szóbeli közlés, saját vélemény kifejezése, információkeresés, vizualizáció, a kiválasztott gondolattérkép-alkalmazás használata, alkalmazkodás a digitális ábrázolás változó struktúrájához
Az óra kapcsolódása a tanári záróvizsga témaköreihez:
A tevékenységközpontú, minden egyes diákot arányos mértékben bevonó órán a konstruktív pedagógia megközelítésmódját is alkalmazom, amennyiben az új tudás egy jelentős részét nem „készen kapják” a diákok, hanem saját tevékenységük által, maguk hozzák létre.
Megosztom