Miért beszélünk erről?
- Mert Magyarországon a folyamatban lévő „egyetemi modellváltás” megszünteti a maradék egyetemi autonómiát.
- Az egyetemi autonómiának két fő eleme: belső döntéshozatal függetlensége és gazdasági függetlenség.
- Az egyetemek fölé a minisztérium kuratóriumokat nevez ki, mely minden jelentős egyetemi kérdésben dönt
(személyi kérdések, gazdasági ügyek, vagyongazdálkodás stb.)
- A kuratóriumok tagjai gyakorló politikusok (pl. miniszterek, pártvezetők), kormányközeli gazdasági
szereplők, a kormányhoz lojális egyetemi emberek lesznek: így ezek lehetővé teszik, hogy a politikai
szempontok érvényesüljenek az egyetemi döntéshozatalban és megelőzzék a szakmai szempontokat.
- Lásd Gödöllői Agráregyetem: Csányi Sándor vezeti a kuratóriumot, tagja Nagy István gyakorló miniszter,
Lázár János kormánypárti politikus stb.; Miskolci Egyetem: kormánytag a kuratórium elnöke (Varga Judit).
- Kormányzati érv: „nő az autonómia”. Valóság: ez nem az egyetem önállósága lesz, hanem a kuratórium
önállósága, melyben politikai kinevezettek ülnek.
- Naivitás azt gondolni, hogy véletlenül neveztek ki politikusokat és kormányközeli embereket, hogy azok majd
ugyanúgy figyelembe veszik a szakmai szempontokat, mint az egyetemi szakemberek. Ha nem akarnának politikai
szempontokat érvényesíteni, akkor nem politikusokat neveznének ki a kuratóriumokba, hanem az egyetemek
delegálnának oda.
Miért probléma ez?
1. Csökken az egyetemi szakmai munka (tudomány, oktatás) hatékonysága.
- Ha megnézzük a legsikeresebb egyetemi rendszerek történetét, akkor az látjuk, hogy a múltban azokban az
országokban alakultak ki a legjobb egyetemek, ahol garantálták az egyetemi autonómiát.
- Számos empirikus felmérés bizonyítja, hogy mai is szoros az összefüggés az
egyetemi autonómia és az egyetem hatékonysága (szakmai teljesítménye) között: minél nagyobb egy országban az
egyetemek autonómiája pénzügyi, szervezeti, személyzeti és tudományos tekintetben, annál jobb az egyetemek
teljesítménye.
- A világ vezető egyetemei olyan országokban működnek, ahol garantálják számukra a széles autonómiát: USA,
Nagy-Britannia stb.
- Az utóbbi tíz év magyarországi története is ezt bizonyítja: csökkent az egyetemi autonómia, és a magyar
egyetemek csúsztak vissza a nemzetközi rangsorokban (már a kelet-közép-európai régióban is sokan megelőzik a
legnagyobb magyar egyetemeket, pl. prágai, krakkói, tartui egyetem stb).
- Ha a politikai szempontok döntenek, akkor szükségszerűen sérülnek a szakmai szempontok a beszerzésekben
(példa a közelmúltból: a kiváló ETR helyett a sokkal rosszabb Neptun kötelező megvásárlása), a személyi
döntésekben szintén.
- A politikai kapcsolatok alapján előre lehet majd jutni, s nem kizárólag a szakmai munka révén. Ez
eltorzítja a szakmai értékrendet.
2. Társadalmi szinten is előnytelen az egyetemi autonómia megszűnése.
- Bibó István (a 20. század legkiválóbb magyar politikai gondolkodója és egyik leginkább példamutató magyar
politikusa): „a szabadság kis körei” szükségesek a demokratikus társadalomhoz.
- Szabadság kis körei: autonómiák a társadalom különböző területein, pl. tanárok szakmai önállósága, civil
egyesületek szabad működése, egyetemi önállóság, a munkavállalókat törvények védik az önkényes elbocsátástól
stb.
- Mit látunk az utóbbi években Magyarországon? Ezek az autonómiák megszűnnek, sérülnek: pl. a középiskolai
tanárok már nem választhatják meg szabadon a tankönyveiket, hanem központilag előírják, hogy miből
tanítsanak; az iskolák autonómiája megszűnt, egy centralizált rendszert alakítottak ki (Klebelsberg
Központ); a munkavállalók jogai folyamatosan erodálódnak („rabszolgatörvény”) stb.
- Az egyetemi autonómia megszűnése ebbe a szélesebb centralizációs folyamatba illeszkedik.
Megosztom