Az “információs sztrájk” elnevezés nem jogi értelemben vett sztrájkot takar, nincs szó munkabeszüntetésről, nincs követelés a munkaadóhoz. Nem kell a Munka Törvénykönyvében keresgélni.
Az oktatók oktatási tevékenységeiket végzik megváltoztatott tartalommal és koordinálva több helyen. Az oktatói autonómia körébe tartozik, hogy egy tanrendi óra keretében az oktató az egyetem ügyéről, autonómiájáról, a hallgatók jogairól beszél. Az az oktató, akinek nincs ilyen autonómiája, nem egyetemen dolgozik.
Hogy a hallgatók autonómiája is tiszteletben legyen tartva, az ilyen “információs” órákon az oktató a kötelező részvétel alól mentesíti azokat, akik nem akarnak ilyen diskurzusban részt venni. Az oktató vállalja, hogy a kurzus tematikájában nem következik be elmaradás, ami a hallgatók vizsgákra való felkészülését veszélyeztetné.
Ez a tevékenység az SZMSZ-szel sincs ütközésben, az oktató végzi a feladatát lelkiismerete szerint. Ugye senki sem kér engedélyt az intézetvezetőjétől, ha egy órán valami másról beszél? Ez még a jobb középiskolákban sem szabályellenes.
Tartalmilag nincs olyan kurzus ma, amiben a hallgatók és az egyetem állapota, vagyis a tanulási környezet kérdése ne illeszkedne a kurzushoz, még a természettudományokban sem.
Fleck Zoltán
Tanszékvezető egyetemi tanár
ELTE, Jog- és társadalomelméleti tanszék
MegosztomAz Infosztrájk az egyetemi autonómiáért hetében a résztvevő egyetemek polgársága számos, a nagyközönség számára is nyílt programot szervez, amelyeket az online térben követhetnek az érdeklődők. Minden résztvevő intézményből egyet-egyet ajánlunk. A teljes lista elérhető az Infosztrájk Facebook oldalán.
Hogyan kéne működnie - és ezzel szemben hogy működik a jog, az autonómia és a hatalommegosztás gyakorlata ma Magyarországon?
Összefoglaló a modellváltás előtt, alatt, után tartó egyetemek reakcióiról, helyzetéről