Az autonómia számos jelentése közül most foglalkozzunk azzal, amelyik leginkább témába vág: ez pedig az állam egy részének önállósága, önkormányzata, öntörvényűsége (görögül autonómiája) az állam egészéhez képest. Ez a koncepció Magyarországon keveseknek fér a fejébe.
Van egy kivétel, de az sem kivétel: sérelmi nacionalista körökben – nálunk nagyrészt ezt nevezik jobboldalnak –
egyes – külön ingerelni nem kívánt – szomszédos országok magyar kisebbségeinek az autonómiáját tartják
kívánatosnak. Azért nem kivétel, mert nem Magyarországra vonatkozik, és mert nem állapotot jelöl, hanem egy
bizonytalan megvalósíthatóságú célt: az autonómia szinte mindenhol területi alapú, azzal a plusszal, hogy az
adott tartományban a domináns közösségnek megkülönböztetett kulturális és nyelvi jogai vannak. A határokon
innen viszont a területi autonómia fogalma feledésbe merült, holott a megyerendszer képében szó szerint
ezeréves hagyománya volt – akik önálló döntési jogokat követelnek a székelyföldi vagy kárpátalji magyaroknak,
azokban fel sem vetődik, hogy például
Vas vagy Békés megye dönthetne arról akár anyagilag, akár tartalmilag,
mi folyik – legalább – a területén lévő oktatási és kulturális intézményekben.
Ami Magyarország határain belül a politikusoknak és politizálóknak jellemzően leküzdhetetlen kognitív
nehézséget okoz, az végül is a hatalommegosztás fogalma. Annak a ténynek a megértése, hogy liberális
demokráciában – ezt a
kifejezést a jelenlegi uralmi elit utálja és módszeresen félremagyarázza, az ellenzék
szemérmesen vagy tudatlanságból kerüli, tisztelet a kivételnek – az állam nem azonos a végletesen
központosított végrehajtó hatalommal. A
szándékos vagy a politikai kultúra hiányából fakadó értetlenségnek
tipikus példáját adja Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal volt elnöke: „Hamis elképzelés, hogy a harmadik
hatalmi ágnak, azaz a bíróságoknak szembe kell
helyezkedniük az állammal, pedig sokan megkísérlik, hogy
szembefordítsák a politikával.
A jog uralma az állam felett, mint például az Egyesült Államokban, nem jó út.” Függetlenül attól, hogy itt a
magyar államnak a bíróságok fölött végrehajtó hatalmat gyakorló képviselője ártatlanul elárulta, mit tart
a
joguralomról (amit magyarra hagyományosan, bár pontatlanul jogállamiságnak szoktak fordítani) – az is
kiderül belőle, hogy az az uralmi elit, aminek Handó Tünde is tagja, az államot csak a (központi) végrehajtó
hatalommal, a
kormánnyal képes azonosítani. Holott a bírói hatalom is az állam – a hatalommegosztás
szellemében a végrehajtó hatalommal egyenrangú – része. Hasonló a helyzet az egyetemi autonómiával. Az európai
egyetemek nagy része
így vagy úgy „állami” finanszírozású, és a központi állam a tananyaggal szemben is
támaszthat igényeket. De ez nem mond ellent az oktatás és az oktatással összefüggő gazdálkodás autonómiájának
az államon belül. Csak az
látja ellentmondásnak, aki képtelen megérteni vagy elfogadni a hatalommegosztás
fogalmát.
Ilyen szemszögből kétféle logikai feloldás lehetséges: az egyik az autonómia megszüntetése és
az irányítás beolvasztása az államigazgatásba. Ez történt a Magyar Tudományos Akadémia kutatóintézeti
hálózatával, miután egyik
percről a másikra eltörölték az akadémia költségvetési fejezetét, és az egészet
egy e célra létrehozott minisztériumhoz rendelték. Nevezzük formális államosításnak. A másik az autonómia
megszüntetése és az irányításnak az egyközéppontú politikai-gazdasági hálózat alá rendelése, amelynek a névleg
magántulajdonú óriásvállalatok is kliensei. Nevezzük informális államosításnak, erről szól a
felsőoktatás
alapítványi „reformja”.
Itt lép be az autonómia szó másik értelme: a belülről irányított viselkedés, ami a professziók és értelmiségi
pályák államtól független képviselőire éppúgy jellemző, mint a szabad vállalkozókra. Azaz általában az állami
hierarchia
védettségét és fegyelmét egyaránt elutasító középosztályra, szebbik nevén a polgárságra. Amit az
SZFE hallgatói és oktatói egyaránt példásan képviseltek, akármelyik arcát vagy álarcát mutatta is a nem
demokratikus, nem liberális
állam.
Közvetlen naplóbejegyzések az 1981-es varsói diáklázadás eseményeiről
Tömör összefoglalás a kormány érveiről, az eddig megtett lépésekről, a jogszabályi háttérről, tudományos és társadalmi hatásokról - és a kétségekről
Részletes beszámoló a Corvinus egyetem modellváltásának körülményeiről és következményeiről